החוקן נגד עצירות וכוסות הרוח נגד הצטננות, שימשו כרפואה עממית בכל בית ביישוב הישן בארצנו הקטנטונת.

איש המכווה

אחת הדמויות שאני הכרתי של מרפא עממי היה יהודי תימני בקטמון שקראו לו "איש המכווה". אם סבא שלי היה לו פחד למשל, היו מביאים את התימני הקטן (איש המכווה ) היה נכנס עם כלי העבודה שלו, היה לו ברנר (מין פרימוס קטן כמו להביור) היה מדליק את הברנר והיה פורץ ממנו סילון של אש, היה שם "סיך" ( מוט ) של ברזל ומחמם אותו באש עד שהיה מלובן, לוהט ואדום בקצהו ואז סבא היה מרים את החולצה והתימני היה לוקח את ה"סיך" הלוהט הזה ופס..ס..ס..וצורב לו במרכז הבטן. תאמינו לי, זה היה מראה לא קל עבורי.

עד היום תבדקו אצל תימנים מהדור הישן ותראו שלכל אחד יש נקודה בבטן של הכווייה של נגד הפחד. מאותו רגע שנצרבה הכוויה שום דבר לא הדאיג יותר את סבא שלי, הכל נשכח, כל הצרות והדאגות. הראש שלו היה רק בכוויה החדשה שלו. זה מקביל לרפואה המודרנית של ריפוי בעזרת שוק חשמלי.

 


© כל הזכויות שמורות



4. התעללות
מאת: רבקה אביב 04/10/2010
היום אנו קוראים לזה התעללות...נורא ואיום להניח מוט רזל חם על בטנו של עולל גם ההרגשה נוראית כואבת ומביישת וגם המראה לא קל כפי שצויין לעיל.
3. הריפוי העממי
מאת: יהודה עצבה 05/10/2010
אכן טיפולים רבים נראים 'מוזרים' ולעיתים אכזריים במיוחד כגון הטיפול באמצעות ברזל מלובן. במאמרה של החוקרת נעמי כהן-קאפח היא מביאה פרטים על טיפול זה שהיה נהוג באתיופיה, תימן וצפון אפריקה. היא אף מציינת שהיו נוהגים לרפד את מקום הכוויה בעלי תאנה, או גפן או עלי צמח אחר בהתאם לעונה. ובמשך הזמן נהוג היה להחליף את העלים בחדשים עד שמקום הכוויה נתרפא. חשוב לציין כי השימוש באמצעות ברזל מלובן נעשה כטיפול בדוק ומנוסה בטראומה. אם אינני טועה עד היום נהוג להשתמש בשיטה זו כאחת השיטות ברפואה העממית הבדווית ואולי אף במקומות אחרים. נשמח אם מי מהקוראים יכול להוסיף מידע בתחום זה. ולסיום חשוב לציין שהטיפול תמיד ובכל המקרים ריפא את החולה מהטראומה. חשוב לציין כי הרפואה המודרנית הולכת ומאמצת תרופות עממיות רבות שבעבר נחשבו מוזרות ואכזריות כגון העלוקות מוצצות הדם, טיפול באמצעות רפואה סינית במחטים חודרניות ועוד רבות אחרות. גם הטיפול בשוק חשמלי הוא תחליף כמעט מדוייק של תרופת הברזל המלובן ונסכים כי אף הוא אינו הומני במיוחד.
2. לא מסכימה ולא השתכנעתי
מאת: רבקה אביב 08/10/2010
יהודה מורי היקר עם כל הכבוד לכל החוקרים ולכל המטפלים אותי לא הצלחת לשכנע בנושא,מצמרר ולא אנושי טיפולים כגון אלו.
1. כן מתוקה שלי,זה נכון.
מאת: לילך צור 09/10/2010
בשנה שעברה היה לי העונג לפגוש כל שבוע קבוצה של כ 20 נשים ממושב ברקת, נשים תימניות מבוגרות של פעם שבקושי מדברות עיברית.כולן היו באיזושהיא דרך קרובות משפחה. כל שבוע נפגשנו והבאתי נושא אחר לדבר ולספר עליו. ויום אחד דיברנו על "תרופות סבתא"והן סיפרו על גירוש הפחד עם הברזל המלובן-אני מוכרחה להודות שהיה לי מאד קשה לשמוע ולקח זמן עד שהבנתי שמדובר במשהו אמיתי.כמה ימים הסתובבתי עם הסיפורים שלהן,וקל לא היה לי. אבל זו התרבות ,והן לא ראו בזה משהו מזעזע,להפך.זה היה כישוף שריפא אותן.זהו,רק רציתי לשתף.
הוספת תגובה
שם:
דואר אלקטרוני:
כתובת זאת לא תוצג באתר
כותרת:
תוכן:



 
|