השומע אתה את אשר אומר לך? יפה עשה אותו חכם, שתיקן מנהג של אכילת חלב בחג השבועות ! כי למה נעשה שקר בנפשנו : כלום יש לך בעולמו של הקדוש-ברוך-הוא מאכל טוב ויפה, ונחמד ונעים, ומקובל וזול ממאכל של חלב? אמת, גם מאכל של חלב אינו נקנה אלה בכסף, אבל כלום דומה מאכל של חלב למאכל של בשר?
במאכל של בשר אינך מוצא אלה רק בשר ועצמות בלבד. ואילו מאכל של חלב כולל גם חלב, וגם חמאה, וגם גבינה, וגם שמנת, וגם קום, וגם כותח ובשעת הדחק אפילו מי-קום אלו, שקוראים נסיוב יירצו לשלחן.
ולא עוד, אלה בוא וראה, מה בין המאכלים, שאדם עושה מבשר, להמטעמים, שאפשר לעשות מחלב. מבשר מה אתה עושה? רק מרק, ובשר מבושל, ובשר צלוי, ובשר חמוץ - ולא יותר. ואילו מחלב, כל אשר תאמר נפשך ייעשה לך: דייסה בחלב, איטריות בחלב, פתיתים בחלב, אורז בחלב, דוחן בחלב, בציקים בחלב, כופתאות בחלב וחלב סתם.
והמאכלים הנעשים מחמאה וגבינה כלום יספרו מרוב: הגע בעצמך: כיסנים, ופשטידות, וחביצות, וחליטות, וחמיטות, ורביכות, וכופתאות של צרות, ולביבות של גבינה, ולביבות של דייסה, ולביבות של כוסמים, ולביבות מורבכות, ולביבות מבושלות, ולביבות מטוגנות, ולביבות סתם!
ביוצא בזה אתה מוצא כמה וכמה מאכלים של חלב, שאם אנו באים לקרוא שמות לכולם, אין אנו מספיקים. למשל: עוגות ממולאות בגבינה, דייסה מורבכת בחמאה, דגים מטוגנים בחמאה, חמיצה בחלב, נזיד-גריסים בחלב ושאר מיני מטעמים שאין אדם מן הישוב מושך ידו מהם, אלא אם כן בהמה הוא ואכילת תבן יפה לו.
|